Možná jste doma začínajícím hudebním producentem a právě jste začali pracovat s programem Ableton. Nebo jste si zamluvili studio a nějak jste zapomněli, co máte dělat.
Než ale začnete tvořit a produkovat hudbu, měli byste nejprve znát několik základních kroků.
I když se může zdát, že některé z nich nemá cenu opakovat ani zkušenému producentovi, hudební svět se v posledních letech změnil, takže každý začátečník bude potřebovat znát postup.
Vyberte si vybavení, které budete potřebovat
Prvním krokem je vyzvednout si nástroje pro práci. Nemůžete si jen tak sednout a „začít dělat hudbu“, že? Pokud produkujete hudbu s kapelou, je to dobrý začátek. Doufejme, že už mají své nástroje. Ale nemůžete se zastavit u nástrojů.
Nemůžete se zastavit u notebooku, USB mikrofonu a starých sluchátek. Pokud chcete vytvářet tu nejlepší hudbu, musíte si pořídit lepší hardware.
Jedním ze základních nástrojů je studiový monitor. Tyto profesionální reproduktorové systémy jsou navrženy tak, aby vám poskytly co nejpřesnější zobrazení toho, jak vaše hudba zní, bez jakéhokoli vnějšího rušení.
Co ale dělá dobrý studiový monitor dobrým? Existuje několik klíčových vlastností studiových monitorů, na které byste si měli dát pozor a které v konečném důsledku rozhodnou o vašem zážitku z produkce.
I když potřebujete dobré vybavení (nebo si pronajmout dobré studio), nemůžete utratit všechny peníze za vybavení pro tvorbu hudby. Jakmile si pořídíte studiový monitor, zvukové rozhraní a mikrofon, které vám vyhovují, možná budete chtít přestat nakupovat a začít produkovat.
Skládání a aranžování
V tomto dalším kroku je třeba začít hledat inspiraci. Nemusí to být hned od začátku kompletní melodie, ale musí to být základ vaší hudby, alespoň jedna skladba.
Můžete si pohrát s akordovými postupy, vymyslet nějaký text nebo jen tak ťukat do klavíru. Pro začátek cokoli.
Pokud máte základní znalosti hudební teorie, půjde tento krok hladčeji. Skládání nebude příliš obtížné, pokud již rozumíte základům rytmu, melodie a harmonie.
Aranžování je přesně to, jak to zní: Kdy a kde přicházejí na řadu jednotlivé nástroje? Zpravidla se většina skladeb spoléhá na bicí nebo baskytaru, které udávají tón, a pak následuje vše ostatní.
Pokud jste v hudební produkci úplnými nováčky, je dobré mít jasnou představu o tom, jaký žánr se snažíte napodobit. Jakmile máte žánr určený, podívejte se na strukturu svých oblíbených skladeb tohoto žánru.
Spuštění nahrávání
Zde využijete výhod vícestopého nahrávání. Místo toho, abyste si sedli a nahráli vše najednou, můžete nahrávat po částech.
Běžně se k nastavení tempa používá metronom, ale pokud máte vy nebo vaši spoluhráči problém s jeho dodržováním, nabízí se vám několik dalších metod.
Jako základ skladby můžete použít smyčku bicích. Na internetu jsou k dispozici ukázky zdarma nebo za předplatné. Nepovažujte použití samplů za podvod, pokud je ovšem nekopírujete celé!
Pokud skladba, kterou máte na mysli, nemá po celou dobu konzistentní tempo, můžete také použít scratchovací stopu.
Scratchové stopy slouží jako cvičná nahrávka, kdy nahrajete jeden nebo skupinu nástrojů, které hrají, jen abyste si stanovili tempo. Jakmile máte tempo, každý nástroj se znovu nahraje tak, aby odpovídal skladbě, a starší stopy se odstraní, dokud nemáte skutečné nahrávky.
Mixing
Můžete si to představit také jako „úpravu“ skladeb, protože se snažíte jednotlivé skladby vzájemně vyvážit.
Při mixování se musíte ujistit, že vše, co jste nahráli, je plně a jasně slyšet. Zde se vám budou hodit studiové monitory.
V tomto kroku začnete slyšet efekt vaší nahrávací místnosti nebo studia. Ve větším nahrávacím prostoru se mohou zvuky déle zdržet, takže se jednotlivé zvuky mohou začít navzájem řezat.
Pokud nechcete slyšet, jak se jednotlivé části prolínají, budete chtít tyto zvuky při míchání skladby udržet těsnější.
V některých fázích skladby se také můžete setkat s mrtvým vzduchem. V tomto bodě je budete muset odstranit nebo přidat smyčku, která je vyplní.
Mastering
Toto je poslední krok před tím, než je vaše dílo připraveno k vydání. Po neustálém poslechu skladby přichází čas na poslední úpravy.
V předchozím kroku jste přesně určovali nesrovnalosti v jednotlivých stopách a snažili se najít větší rovnováhu. V tomto kroku si budete muset poslechnout celý mix jako čerstvý posluchač.
To znamená, že si vše poslechnete najednou a zjistíte, zda bylo vaše míchání efektivní. Musíte také znovu nahrát všechny stopy skladby tak, aby všechny tvořily jeden jediný stereofonní soubor.
Zde můžete použít několik technik pro závěrečné úpravy, například zaměření na hlasitost. Možná to zní, jako by byly vokály během refrénu trochu ztlumené. Pokud ano, napumpujte je!
Někteří lidé považují mastering za něco navíc. Pokud děláte hudbu jen pro sebe, možná budete chtít tento krok vynechat. To není problém.
Pokud ale chcete, aby vaše dílo znělo co nejlépe, jak jen může, nebo prostě jen obecně znělo profesionálněji? Nevynechávejte mixáž
Zdroj: Applemagazine.com