iPhone 14 může být začátkem extrémního trendu!

S uvedením nových iPhonů a hodinek Apple Watch se naplno rozběhla každoroční podzimní sezóna nejnovějších technologií Apple. Ale i když zářijová akce může být první a nejvýznamnější v předvánoční sezóně, téměř jistě jich v záloze čeká víc.

Když se díváme dopředu na to, co můžeme očekávat od následujících oznámení společnosti Apple, může být užitečné podívat se na způsob, jakým Apple umisťuje produkty, které již letos vydal. Zejména v případě obou řad Apple Watch a iPhonů se „hlavní“ modely (iPhone 14 a Apple Watch Series 8) dočkaly méně podstatných aktualizací, zatímco u špičkových modelů (iPhone 14 Pro a Apple Watch Ultra) společnost provedla mnohem větší výkyvy.

To, co Apple dělá s těmito rodinami zařízení, nám může pomoci pochopit, jak by společnost mohla přistupovat k dalším produktům, které prodává – zejména pokud jde o extrémy low-end a high-end.

Snížení laťky
Apple zvolil u letošní řady iPhonů rozhodně jinou strategii: u běžného iPhonu 14 se jednalo o skromnější aktualizaci, která zahrnovala mírně vylepšenou verzi loňského procesoru, zatímco do dražšího iPhonu 14 Pro byl začleněn větší hardware a především softwarový pokrok.

Na straně hodinek Apple Watch se společnosti podařilo vytvořit atraktivní produkt nižší třídy, Apple Watch SE, a to tak, že svůj nejnovější nositelný čip vložila do zařízení, které má většinu, ale ne všechny, nejmodernější funkce svého hlavního modelu. A snížením ceny na 249 dolarů společnost vytvořila velmi lákavý základní produkt, který jistě přiláká další zákazníky Apple Watch.

Proto mě nejvíce zajímá, co přinese na podzim obměna základní verze iPadu. Apple si pravděpodobně vezme příklad ze strategie Apple Watch SE a iPhonu SE a zařadí výkonný čip – i když pravděpodobně model řady A, aby se odlišil od M1 v Airu a Pro – a také mnoho nejmodernějších funkcí zbytku řady iPadů: podporu Apple Pencil 2, USB-C, možná i chytrý konektor umožňující používat klávesnici Magic Keyboard.

To vše však vyvolává otázku ohledně designu. Část způsobu, jakým Apple může udržet nízké náklady na Apple Watch SE a iPhone SE, spočívá v použití starších designů pouzder, jejichž výrobu společnost velmi zefektivnila. To má ale nakonec své náklady, protože to znamená použití starších komponent a konstrukcí, které se nikde jinde nepoužívají. Navíc, proč zabudovávat všechny tyto nové funkce do starého designu?

Základní iPad je posledním modelem s tlačítkem Home a jeho stylizace se rozhodně vymyká zbytku řady iPadů. Apple by jej bezpochyby rád posunul do moderní doby; otázkou pouze je, zda nákladová bilance konečně dosáhla bodu, kdy je pro všechny jeho výrobní linky efektivnější používat stejný design pouzdra. Myslím, že bychom se toho mohli dočkat ještě letos.

Prodejní aspirace
Nejzajímavějším novým produktem, který Apple na podzim představil, jsou pro mě hodinky Apple Watch Ultra. Dříve, když Apple prodával špičkové hodinky Apple Watch (často označované jako Edition), zaměřoval se na materiály pouzdra s vyloučením všeho ostatního: 24karátové zlato, keramika, titan. Takové produkty se prodávaly s ohledem na módu, ale v posledních několika letech se zaměření hodinek Apple Watch ustálilo na jejich hlavním užitku, kterým je zdraví a fitness, takže místo toho, aby se společnost snažila prodat špičkové hodinky úplně jinému publiku, rozhodla se jít ještě hlouběji do publika, které už měla.

Nebylo by překvapivé, kdyby tento krok s sebou nesl i vyšší cenu pro Apple, což je ostatně hlavní princip jeho strategie. Ale tím, že Apple snížil očekávání od zařízení, které se zdálo, že by mohlo stát necelých 1 000 dolarů – což je možná nejpřekvapivější cenový tah od odhalení původního iPadu za 499 dolarů -, umístil produkt tak, aby zaujal ty, kteří ho nikdy nebudou používat k horolezectví, ultramaratonskému běhu nebo potápění. Za 799 dolarů jsou hodinky Ultra jen o 50 dolarů dražší než startovací cena větších hodinek Apple Watch z nerezové oceli a v závislosti na pásku se často vyrovnají jejich ceně.

Tato cenová strategie je mnohem bližší způsobu, jakým Apple již zachází s iPhony a iPady – láká lidi, aby si pořídili dražší produkty tím, že je umístí těsně na dosah. Když je na výběr mezi hodinkami Apple Watch za 500 dolarů a Apple Watch za 1 000 dolarů, no, většina zákazníků nebude vyhazovat dvojnásobek jen proto, aby měla luxusnější zařízení. Ale 50 dolarů nad stávající špičku je pro mnohé dobře dosažitelných a představa, kolik toho za tento příplatek získáte navíc, je rozhodně lákavá. Stejný cenový přesah například pomáhá přesunout potenciální zákazníky iPadu Air k iPadu Pro.

Stanovení ceny spektra
Společnost Apple vždy velmi chytře stanovovala ceny a umisťovala své produkty do určitého spektra. Bývaly doby, kdy bylo možné produkty společnosti Apple snadno rozdělit na dobré, lepší a nejlepší (a doby, kdy tyto popisy používala i sama společnost Apple).

Ale když se podíváme na oznámení společnosti Apple, která jsme zatím na podzim viděli, zdá se, že strategie „dobrý – lepší – nejlepší“ je opět v kurzu. A vzhledem k tomu, že iPad Air je jediným modelem, který již byl letos obnoven, nebude překvapením, že low-end a high-end řady tabletů Apple dostanou hodně lásky a „hlavní“ model bude ve srovnání s nimi možná vypadat trochu nevýrazně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *